Plichten en fiscale aspecten rondom thuiswerken

Thuiswerken blijft voorlopig nog de norm en ook zodra er weer meer mag, is de verwachting dat een groot deel van de medewerkers nog deels thuis blijft werken. Wat zijn de regels rondom thuiswerken en welke financiële en fiscale aspecten hangen hieraan vast?

Toestemming voor het thuiswerken

Wanneer een werknemer structureel één of meerdere dagen thuis wil blijven werken, dient hij of zij daar een verzoek voor in te dienen bij de werkgever. Als je als werkgever akkoord gaat, dan wordt het thuiswerken een arbeidsvoorwaarde. Het mag daarom ook niet zomaar worden ingetrokken, tenzij er nieuwe omstandigheden ontstaan.

Middelen voor een goede thuiswerkplek

Geef je toestemming voor het thuiswerken, dan ben je als werkgever verplicht om een goede thuiswerkplek ter beschikking te stellen. Zijn de vereiste middelen niet voor handen, dan kan van de werkgever worden verwacht dat hij dat soort middelen aangeschaft voor de medewerker. Denk hierbij aan een bureaustoel, muis en bureau.

Financiële en fiscale aspecten

Vanwege de coronacrisis en het thuiswerken is voor veel werknemers de reiskostenvergoeding komen te vervallen. Maar er is een overgangsrecht. Dit maakt het mogelijk om een vaste reiskostenvergoeding en eventuele uitruil hiervan door te laten lopen. Dit recht vervalt per 1 oktober 2021. Blijft het thuiswerken, dan dient de werkgever het reispatroon van de werknemer in kaart te brengen. Als aan alle voorwaarden wordt voldaan is een onbelaste vaste reiskostenvergoeding mogelijk.

Thuiswerkvergoeding

Er is binnen de werkkostenregeling weinig ruimte voor het verstrekken van een onbelaste vergoeding voor het thuiswerken. Het zal daarom in veel gevallen neerkomen op de vrije ruimte. Elk jaar kan de werkgever 1,7% van de totale fiscale loonsom, tot €400.000, te gebruiken voor onbelaste vergoedingen. Komt de fiscale loonsom boven dit bedrag uit dan bestaat de vrije ruimte uit 1,18%. In 2021 is de vrije ruimte vanwege corona voor de eerste €400.000 eenmalig verhoogd naar 3%. Zodra het maximum is bereikt, moet de werkgever 80% belasting betalen over de thuiswerkvergoeding.

Invloed op de salarisadministratie

Werken jouw werknemers thuis en wil je een thuiswerkvergoeding aanbieden? Dit heeft invloed op de salarisadministratie. De specialisten van Salaris Vast denken graag met u mee. Neem voor meer informatie of onze mogelijkheden contact met ons op via 0229- 280 080 of vul het contactformulier in.

Contact

Meer informatie

Wil je meer informatie over wat wij voor jou kunnen betekenen? Vul dan het formulier hiernaast in en wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen.

Accountant Vast

Dorpsstraat 76
1689 EW Zwaag

KvK: 36050316 | BTW: 806086105B01
T:  0229-280 080
E: info@accountantvast.nl
  1. Ik wil ook salaris administratie     Ja   Nee
Contact

Contact

X
  1. Ik wil ook salaris administratie     Ja   Nee