Tozo 2.0 en NOW 2.0
Al een aantal maanden houdt het coronavirus ons bezig en ervaren bedrijven financiële problemen hierdoor. De overheid heeft een aantal maatregelen getroffen om bedrijven te ondersteunen. Voorbeelden daarvan zijn de Tozo: tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers en de NOW: voor werkgevers met werknemers en omzetverlies. Inmiddels zijn we alweer een aantal weken verder en bestaat er van beide regelingen een 2.0 variant. Wij vertellen je hier meer over.
Tozo 2.0
Kwam je in aanmerking voor de Tozo-regeling? Dan kom je mogelijk ook in aanmerking voor Tozo 2.0. In dat geval telt de partnertoets wel mee. Dit houdt in dat het gezamenlijke inkomen in totaal onder het sociaal minimum moet zitten. Is dit lager en voldoe je aan het urencriterium (1225 uren per jaar), dan kun je een aanvulling tot het sociaal minimum aanvragen bij jouw gemeente. Deze aanvraag doe je zelf online met jouw DigiD.
Het sociaal minimum bedraagt netto per maand voor:
Gehuwden en samenwonenden:
- Van 21 tot AOW-leeftijd € 1.500
- Van 18 tot 21 jaar € 520
Voor alleenstaanden en alleenstaande ouders:
- Van 21 tot AOW-leeftijd € 1.050
- Van 18 tot 21 jaar € 260
De regeling geldt voor de maanden juni, juli, augustus en september en kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd tot en met 30 september 2020. Als beide partners zelfstandige zijn kan er één aanvulling worden aangevraagd, de aanvraag geldt namelijk per huishouden. De Tozo wordt aangevraagd op het laagste inkomen binnen het huishouden.
NOW 2.0
Heb je omzetverlies in vergelijking met vorig jaar en heb je personeel in dienst? Dan kun je vanaf 6 juli t/m 31 augustus 2020 de NOW 2.0 aanvragen bij het UWV. Je krijgt dan een tegemoetkoming voor de maanden juni t/m september 2020. Voorwaarden is dat het percentage omzetverlies minimaal 20% is. Het percentage omzetverlies bereken je over een periode van 4 maanden ten opzichte van de totale omzet 2019 gedeeld door 3. Wanneer je meerdere bv’s hebt en deze een concern vormen, dien je het omzetverlies over het hele concern te berekenen.
Now 1.0 al ontvangen
Heb je de NOW 1.0 al ontvangen, dan dient de periode van omzetverlies van 4 maanden van de NOW 2.0 aan te sluiten op de periode van de NOW 1.0. Dus als je NOW 1.0 hebt ontvangen over de periode april tot en met juni, dan geef je het omzetverlies door over de periode juli tot en met oktober. Als je voor de eerste keer NOW aanvraagt kan als startdatum voor het omzetverlies worden gekozen uit 1 juni, 1 juli of 1 augustus. Ook hier geef je dan het omzetverlies over de 4 maanden door vanaf de startdatum.
Let op: Ook al kan er bij de berekening van het omzetverlies de maanden oktober en november worden gebruikt. De uiteindelijke vergoeding van de loonkosten vindt uiterlijk plaats tot en met september 2020.
De tegemoetkoming blijft als volgt: bij 100% omzetverlies, 90% van de loonkosten. Hiervan wordt 80% als voorschot uitbetaald, achteraf zal bij een eindafrekening worden bepaald of er een bedrag moet worden terugbetaald of extra moet worden uitgekeerd. Bij de NOW 2.0 is de aanvullende voorwaarde dat je jouw werknemers moet stimuleren om zich bij te scholen of om te scholen. In de NOW-aanvraag moet dit ook worden verklaart dat je dit doet. Bij het crisisprogramma ‘Nederland Leert Door’ (https://www.hoewerktnederland.nl/) kunnen mensen van 1 juli tot en met december 2020 kosteloos online scholing volgen en adviezen voor hun ontwikkeling krijgen.
Aanvraag door Accountant Vast laten verzorgen
Wil je de aanvraag voor NOW 2.0 door Accountant Vast laten verzorgen, stuur dan een verzoek naar: salaris@kenter-accountants.nl. Wij hebben de volgende gegevens nodig om de aanvraag te kunnen verzorgen:
- De 4 maanden waarover je minstens 20% omzetverlies verwacht, met daarbij het bijbehorende percentage omzetverlies.
- Een kopie van de bankafschrift van de bankrekening waar vanaf je de loonheffing betaald en de teveel betaalde loonheffing op terug ontvangt. Het rekeningnummer en naam rekeninghouder moet zichtbaar zijn op de kopie van het bankafschrift.
Voor extra informatie kun je deze website raadplegen.